Melodifestivalen 2009

Oj, oj, oj, nu måste jag säga att jag blev förvånad. Det här hade jag inte trott när jag zappade över i pauserna på filmen igår och tog mig några glimter av melodifestivalen. Att tittarrösterna så radikalt skulle vända resultatlistan på ända hade jag aldrig kunnat gissa.

Har nu suttit och halvsett på reprisen. Med halvsett menar jag att jag har mest lyssnat, men haft blicken på annat håll. Har nämligen kommit fram till att låtarna låter oftast bättre när man inte tittar på de som sjunger samtidigt. Vet inte varför, men detta är något jag har märkt idag.


Men innan jag går in på vad jag tyckte om utgången vill jag ge lite spontana kommentarer som jag tänkte på medan jag tittade. så jag kör låt för låt:


1: Hope and glory - Detta bidrag får mig bara att referera till Martin Stenmarcks "Las vegas" och hur det gick för det i eurovisionfinalen, det vet vi ju alla. Dock tycker jag att Måns låt är snäppet bättre än Stenmarcks.


2: Snälla, Snälla - Caroline af Ugglas ja, jag måste erkänna att jag aldrig har lyckats förstå mig på henne. Kanske just därför borde vi skicka henne. Men jag klarar inte av att se henne på scen, för då kan jag omöjligen ge låten en rimlig chans. Men efter närmare övervägande tycker jag att den är lika galen som hennes framträdande.


3. love, love, love - Har vi hört den förut? Förmodligen. Visst sjunger hon jättevackert och det är en bra låt. Men den stannar inte hos lyssnaren. Så fort hon har klivit av scenen har låten försvunnit med henne. Att hon gick till final är ett under.


4. 1000 miles - Den här låten har potential. Jag gillar den starkt. Sen att trummisen är för kräsen för att hitta några passande scenkläder, så att han kör utan, det är en annan sak. Men i alla fall GO HEAT!


5. You're my world - Ledsen Emilia, men du har sjunkit. Big big world var som sagt big, big, och mycket större än det här.


6. Stay the night - iiih, jag ryser när jag ser era kläder. Och rosa mikrofoner, men snälla, snälla alltså. Låten är helt okej, synd bara att ni inte har någon klädsmak.


7. Moving on - Ja här har micken bytt färg till guld. Är det någon ny trend att byta färg på mikrofonen? Låten, ja den passar henne, och det var ju ett väldigt häftigt scentrick att låta hissen move on.
 
8. Baby goodbye - Jaha här har vi idolkillarna. Och vad proppert klädda de var, det hade man inte väntat sig. Rolig dans, nog det bästa scenframträdandet under kvällen. Och låten, jo den är okej. Pojkbandslåt helt klart, och håller nog inte riktigt i sådana här sammanhang. Men en väl värdig finalist ändå.
 

9. Alla - Vad har hon på sig? Hm, ser lite udda ut. Och vad är det för språk? Många frågor kring denna dam. Låten är okej, men inte mer än så. Den berör mig inte, den kommer inte att gå långt.


10. Så vill stjärnorna - Så har vi tävlingens yngsta tävlare. Visst är hon väl söt, och vilken röst hon har. Dock är låten för långsam, svenska folket vill ha fart. När skickade vi senast en ballad. Bästa utmanaren på det här området måste jag ändå säga var Sanna Nielsens "Empty room" förra året. Den borde ha vunnit då.


11. La voix - Oj,ibland låter det som att det är en man som sjunger på verserna och i refrängen har hon den ljusaste kvinnoröst. Plagiat, tänker jag ändå. Jag har hört det här förut. Inte verserna, men refrängen. Dock kan jag inte säga var, är inte riktigt min musikstil det här. Men helt klart en låt som sätter spår, men jag kan inte avgöra om det beror på att jag känner igen låten från tidigare eller inte.


När juryn hade avlagt sina röster var jag beredd att skriva här att  "historien upprepar sig". Martin Stenmark i repris. Men oj vad fel jag fick. När alla Tv-röster var redovisade utan den sista satt jag och funderade: Vem tusan är det vi har röstat på egentligen? Hela övre delen av poängtavlan hade ju fått sina röster. Jag hade verkligen inte en aning.



Så här såg det ut.

La voix seger kom som en överraskning för mig och jag har nog inte hunnit tänka över det riktigt ännu. Men jag tror att hon kan ha en chans internationellt ändå. Är det inte sån där musik de gillar där nere?


Jepp, det var mina tankar det.  Framtiden får visa oss hur det går. 


Kommentarer
Postat av: Syrran

Måste bara säga att jag håller helt klart med dig... GO HEAT !!

2009-03-15 @ 23:23:18
Postat av: Mamma

Måste bara meddela att det blev lite jämnare lag om du och Emil springer, två otränade mot 2 tränade, det blir nog toppenkul. Sen ska jag nog på bio i Högsäter i fall du vill hänga på, Män som hatar kvinnor, superbra.

2009-03-16 @ 19:14:37
Postat av: Therese

what? Jag som hårdtränar nu för att komma iform tills lördag. Är allt slit i onödan ;)

Bjuder du på bion? hehe

Härligt att du har hittat namnrutan..

2009-03-16 @ 19:31:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0