Spanien till VM-final

Spanien skriver historia. Första gången någonsin som de tar sig till en VM-final. Det var blott 2 år sedan de senast skrev historia, då genom att vinna EM-guld.

Utifrån vad jag har sett på VM hittills var Tyskland den svåraste motståndaren som Spanien ställts emot och det var med spänd förväntning jag bänkade mig framför TVn. Till skillnad från säkerligen en hel del andra, blev jag väldigt glad då jag fick se Pedro i startelvan istället för Torres. Torres har inte kommit tillbaka från sin skada än och Pedro gjorde en strålande match idag så det var ett helt rätt val av del Bosque.

I den fjärde minuten visade det sig att säkerheten inte riktigt var som den skulle då en åskådare rusade in på planen. Fyra vakter fick honom dock därifrån.

Spanien tryckte på och tvingade tyskland att ställa sig i försvar. Tyskarna kom med kontringar, men var då oftast så långt tillbaka på sin egen planhalva att det blev en för lång sträcka att löpa. Spanien hade övertaget, vilket också visade sig i statistiken, de hade 13 skott att jämföra med Tyskland som hade 5. Men trots flera riktigt fina chanser skulle målet dröja.

Det var först på en hörna, då blott 17 minuter återstod av matchen som Poyoul blev matchhjälte genom att nicka in bollen i mål. 1-0 till Spanien. Efter detta ställde Tyskland om. De satte mer press och Spanien hamnade i försvarsposition med kontringsmöjligheter. Även här var Poyoul en nyckelspelare som gång på gång satte stopp för de tyska anfallarna. 

När det är 10 minuter kvar av ordinarie speltid väljer del Bosque att ta ut Villa och Torres får komma in. Ett beslut som jag inte hade velat stödja lika fullt som Pedro till fördel från Torres. Hade Tyskland gjort 1-1 och matchen hade gått till förlängning hade jag velat ha Villa på plan. Men 1-1 målet kom inte. Det var snarare nära att bli 2-0. Men matchen slutade 1-0, en upprepning av resultatet i EM-finalen 2008, då dessa lag senast möttes. På söndag är det final mellan Spanien och Holland.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0