En galen match

Jag har nu sett matchen mellan Spanien och Paraguay. Lite senare än alla andra, då jag spelade in matchen eftersom jag var ute på stan då den spelades. Jag lyckades trots en hel del svårigheter stänga öronen för resultatet och satt därför lika ovetandes om hur det skulle gå, som om jag hade sett den i direktsändning. jag vågade inte ens läsa sms:et från Sune förrän idag, då jag gissade att det handlade om matchen.

I första halvlek satte Paraguay enorm press på ett förvånat Spanien som inte riktigt fick det att stämma. De tvingades ofta in i situationer där det var en spanjor mot tre Paraguayer. Men det blev aldrig några riktigt farliga målchanser för något utav lagen.

Det var i andra halvlek, närmare bestämt i den 57:e minuten som matchen blev alltmer galen. Piqué drar lite väl mycket i Cardozos arm och domaren blåser av för straff för Paraguay. En straff som Cardozo lägger. Han skjuter, men Casillas räddar. Inte ens en minut senare ska nästa straff komma. Villa knuffas omkull i straffområdet, och det är dags för Xabi Alonso att kliva fram. Han lägger straffen som går i mål, och här trodde jag att vi hade en 1-0 ledning till Spanien. Men inte. Domaren blåser för att straffen ska läggas om eftersom spanska spelare var inne i straffområdet för tidigt. En mycket okonsekvent bedömning, med tanke på att läget var detsamma vid Paraguays straff, men den gick inte om. Xabi Alonso skjuter på nytt men den här gången räddar Justo Villar straffen. I samband med returen skulle det dock varit straff på nytt, då Villar drar omkull Fabregas. Den här situationen var mycket mer tydligen en den tidigare med Villa. Men domaren blåser inte av för straff. Tre straffar är alltså slagna, men det står fortfarande 0-0.

Efter detta är dramatiken stor på planen. Spanien tar över alltmer och i den 83:e minuten tar sig Iniesta förbi försvaret, passar till Pedro som skjuter. I stolpen. Men Spaniens hjälte står återigen på rätt ställe. Bollen går ut till David Villa som skjuter. Bollen går i högra stolpen, i vänstra stolpen och i mål. 1-0 till ett jublande Spanien.

Men matchen är ännu inte slut. Paraguay har en riktigt bra chans. Casillas lyckas dock stoppa både första  och andra skottet i detta anfall. Och i tilläggsminuterna får Ramos offra huvudet för att stoppa Paraguay. Han får en spark i huvudet och spelar resterande minutrarna med omlindat huvud.

1-0 blev slutresultatet efter en minst sagt galen match. Villa gjorde sitt femte mål och är nu ensam ledare av skytteligan. På onsdag blir det semifinal mot Tyskland.

  

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi var på en riktigt bra match igår, live.

Ljungskile slog ledarlaget i superettan Degerfors med 2-0. Det var den bästa match jag sett.

Ha de

2010-07-05 @ 21:08:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0