Segerglädje!

Spanien
Är ett land
Som kan spela fotboll!

Jag hoppas att mina grannar är lika stora spanienfans som jag, om inte har de skäl att bli det, i alla fall om de vill ha en förklaring till mina jubelskrik. Satt som på nålar i början av första halvlek, då Chile satte igång med rekordfart och hade obekvämt mycket bollinnehav på fel sida av planen. Villa syntes inte till alls och Spanien verkade nervöst. Mycket stod på spel helt klart. Men så kommer den. Chansen. Och ingen gör det bättre än David Villa. Chiles målvakt har lämnat målet för att blockera Torres boll, men istället för att skjuta ut bollen, vilket för honom hade varit det säkraste, passar han oavsiktligt bollen till Villa som klipper till från nästan halva plan med vänsterfoten. Och det finns ingen som kan stoppa bollen från att gå rakt i mål. Ledning till Spanien med 1-0.

Även det andra målet var Villa inblandad i. Istället för att avsluta på egen hand, väljer han att passa tillbaka bollen till Iniesta, som säkert placerar den i målburen. 2-0 till Spanien och jag kände att jag kunde slappna av. Dessutom fick Chile i samband med detta mål en utvisning, vilket gjorde att Spanien nu spelade elva man mot tio.

Men i andra halvlek visade Chile att spelet ännu inte var slut. Alldeles för tidigt kom 2-1 - målet som fick mig att återta platsen på nålarna. Men matchen avslutades relativt lugnt, med stort bollinnehav hos Spanien som det brukar vara. Både Chile och Spanien var ju vidare, och jag tror de kände sig nöjda med det, och därför dog spelet en aning den sista kvarten då det inte hände speciellt mycket. Silva skulle bytas in, men han fick aldrig chansen att komma in på planen innan matchen var slut, i och med att spelet var så pass stillastående att domaren inte fick någon möjlighet att blåsa av.

Matchen slutade 2-1, ett resultat som gör att Spanien vinner gruppen före Chile och nu får möta Portugal i åttondelsfinal. Chile får möta Brasilien. Matchen mellan Chile och Brasilien spelas på måndag och den mellan de båda medelhavsländerna spelas på tisdag.


(Ville haft en bild från dagens match, men de är på tok för sega för att få ut dem på nätet verkar det som.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0